گسستگی شانه

مقدمه

گسستگی شانه نوعی مصدومیت در رباط های متصل کننده استخوان ترقوه به تیغه شانه است. در گسستگی خفیف شانه ممکن است که این رباط ها دچار کشیدگی شده باشند. در مصدومیت های شدید رباط ها ممکن است پاره شده باشند.

در بیشتر افراد گسستگی شانه نیاز به جراحی ندارد. در عوض درمان های خود مراقبتی مانند استراحت ، گذاشتن یخ و مصرف مسکن برای کاهش درد کافی هستند. بیشتر افراد سلامتی خود را طی چند هفته بازمیابند.

نشانه های این بیماری ممکن است شامل موارد زیر شود:

درد شانه ، ضعف در شانه یا دست ، کبودی یا تورم شانه ، محدودیت در حرکت شانه ، برآمدگی و تورم در بالای شانه

اگر بطور مداوم در انتهای استخوان ترقوه خود احساس درد میکنید حتما با  پزشک خود تماس بگیرید.

دلایل

رایج ترین علت گسستگی شانه ضربه به شانه یا افتادن مستقیم روی آن است. این جراحت ممکن است منجر به کشیدگی یا پارگی رباط های متصل کننده استخوان ترقوه به تیغه شانه شود.

عوامل افزایش دهنده شانس ابتلا

شرکت در ورزش هایی که شامل برخورد بازیکنان با هم میشود مانند هاکی و فوتبال یا ورزش هایی که احتمال افتادن در آنها زیاد است مانند اسکی ، ژیمناستیک و والیبال ممکن است شانس شما برای ابتلا به گسستگی شانه را افزایش دهد.

عوارض

بیشتر افراد با درمان های خود مراقبتی به طور کامل از گسستگی شانه درمان میشوند. در موارد زیر درد شانه ادامه پیدا میکند:

جدایی شدید که شامل جا به جایی قابل توجه و یا ترک در استخوان ترقوه میشود.

تشکلیل آرتروز شانه.

مصدومیت در قسمت های دیگر شانه مانند ماهیچه  آن.

تشخیص بیماری

معمولا گسستگی شانه با معاینات فیزیکی تشخیص داده میشود. در بعضی مواقع عکس برداری با اشعه ایکس میتواند به تایید و اندازه گیری شدت جراحت بیانجامد. همچنین استفاده ار عکس برداری با اشعه ایکس در بیشتر افرادی که در مراحل اولیه گسستگی شانه هستند عادی است.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  شانه یخ زده

درمان

بیشتر افراد بعد از درمان های خود مراقبتی به سلامتی کامل میرسند. معمولا  گسستگی های خفیف در طی چند هفته درمان میشوند. گسستگی های شدیدتر ممکن است به هفته ها و یا ماه ها برای درمان کامل احتیاج داشته باشند. ممکن است که همیشه متوجه برآمدگی در شانه مبتلا شوید ولی این برآمدگی نباید بر توانایی شما در استفاده از آن تاثیری بگذارد.

درمان های دارویی

ممکن است مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن ، ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم  به کاهش درد کمک کنند.

کاردرمانی

استراحت. از فعالیت هایی که درد شانه شما را تشدید میکنند اجتناب کنید بخصوص نگهداشتن شانه مبتلا جلوی بدن. بهتر است که موقتا دست خود را بی حرکت نگه دارید تا فشار از روی آن برداشته شود و درمان آن را سریع تر کند.

یخ. گذاشتن یخ میتواند به کاهش درد و تورم شانه کمک کند . در هر نوبت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بسته یخ را روی محل درد قرار دهید.

فیزیوتراپی. تمرین های کششی و استقامتی میتوانند به بازیابی قدرت و تحرک شانه کمک کنند.

جراحی و درمان های دیگر

اگر درد همچنان ادامه داشته باشد یا دچار گسستگی شدید یا شکستگی در ترقوه شوید جراحی میتواند یکی از گزینه های احتمالی باشد. با جراحی میتوان رباط های پاره شده را دوباره متصل کرد و استخوان های صدمه دیده را به جای خود بازگرداند.

آمادگی برای ملاقات با پزشک

بهتر است اول با پزشک خانوادگی یا یک پزشک عمومی ملاقات کنید. با این حال اگر گسستگی شانه شما شدید است بهتر است به یک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  فیزیوتراپی تاندون شانه

کار هایی که باید انجام دهید

یک لیست از موارد زیر آماده کنید:

علائم بیماری شامل آن هایی که بی ربط به نظر میرسند تا دلیل اصلی مراجعه شما به پزشک.

اطلاعات شخصی کلیدی شامل تصادفات اخیر یا شرکت در ورزش های ذکر شده.

تمام داروهایی که مصرف میکیند حتی ویتامین ها و مکمل ها به همراه مقدار مصرف.

سوال هایی که از پزشک خود دارید.

حتما یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستان خود را برای ملاقات با پزشک همراه خود ببرید تا در صورت امکان برای ارائه اطلاعات کمکتان کند.

سوال های پایه ای که باید از پزشک خود در مورد بیماری گسستگی شانه بپرسید:

شدت جراحت چقدر است؟

آیا به جراحی نیاز است؟

چه مقدار زمان برای بازیابی کامل قدرت شانه  نیاز است؟

آیا بعد از درمان میتوان به ورزش بازگشت؟

چه کارهایی میتوان انجام داد تا از مصدومیت در آینده جلوگیری شود؟

آیا ورزش خاصی برای قوی کردن شانه پیشنهاد میکنید؟

آیا بروشور یا مطالب چاپ شده وجود دارد که داشته باشم؟ آیا وبسایت خاصی پیشنهاد میکنید؟

کار هایی که باید از پزشک خود انتظار داشته باشید

احتمال دارد که پزشک سوالات زیادی شامل موارد زیر از شما بپرسد:

از بین ۱ تا ۱۰ میزان درد خود را چقدر اندازه میگیرید؟

چه زمان درد شانه شما شروع شده است؟

آیا در دست خود احساس بی حسی یا مور مور شدن میکنید؟

چه چیزی علائم شما را تحریک میکند؟ برای مثال اخیرا در ورزشی شرکت کرده یا افتاده اید؟

آیا قبلا به شانه خود صدمه زده اید؟

چه چیز هایی درد شما را بهتر میکند؟

چه چیز هایی درد شما را بدتر میکند

برای دریافت نوبت اینجا کلیک کنید.