خار پاشنه

خار پاشنه پا, خار پاشنه چیه, خار پاشنه چگونه درمان میشود, خار پاشنه چيست, درمان فوری خارپاشنه, درمان خارپاشنه با صابون, جراحی خار پاشنه, چسب خار پاشنه, از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم, عکس رادیولوژی خار پاشنه, خارپاشنه نی نی سایت, قرص درمان خار پاشنه

مقدمه

خار پاشنه یکی از رایج ترین دلایل درد پاشنه پا است. این بیماری به دلیل التهاب یک باند ضخیم از بافت هاست که در کف پا امتداد دارد و استخوان پاشنه را به انگشتان متصل میکند.

خار پاشنه معمولا صبح با یک درد شدید در اولین قدمی که برمیدارید پدیدار میشود. وقتی که بلند میشوید و راه میروید درد به مرور کاهش پیدا میکند  ولی این درد ممکن است مجددا بعد از یک زمان زیاد ایستادن و یا بلند شدن بعد از نشستن طولانی بازگردد.

خار پاشنه در دوندگان بسیار رایج است .همچنین شانس افرادی که اضافه وزن دارند و از کفش نامناسب استفاده میکنند برای ابتلا به این بیماری افزایش میابد.

علائم

خارپاشنه معمولا باعث یک درد شدید در کف پا نزدیک به پاشنه میشود. معمولا این درد با اولین قدم بعد از بیدار شدن بدتر است همچنین میتواند بعد از زمان زیادی ایستادن و یا بلند شدن بعد از نشستن طولانی تحریک شود. این درد معمولا بعد از ورزش بدتر میشود.

دلایل بیماری

رباط کف پا یک دسته رشته است که از قوس کف پا محافظت میکند و ضربات را هنگام راه رفتن جذب میکند. اگر تنش و فشار این رشته ها زیاد شود پارگی های کوچکی در بافت پیوندی ایجاد میشود . تکرار کشش و پارگی میتواند به تحریک و التهاب این بافت منجر شود البته در بسیاری از موارد دلیل خار پاشنه مشخص نیست.

عوامل افزایش دهنده شانس ابتلا

با این حال که خار پاشنه میتواند بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد شود بعضی عوامل هستند که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش میدهند. مانند:

سن. خار پاشنه بین سنین ۴۰ تا ۶۰ سال بسیار رایج است.

انواع خاصی از ورزش. فعالیت هایی که فشار زیادی روی پاشنه و بافت های متصل به آن اعمال میکنند مانند دویدن با مسافت زیاد ، رقص باله و ایروبیک میتوانند در بروز خار پاشنه نقش داشته باشند.

ساختار پا. کف پا صاف ، قوس زیاد کف پا و حتی الگو نامناسب راه رفتن میتواند بر چگونگی توزیع وزن تاثیر بگذارد و زمانی که شما به حالت ایستاده هستید فشار زیادی بر رباط کف پا وارد کند.

چاقی. وزن اضافه فشار اضافه بر رباط کف پا وارد میکند.

مشاغلی که دارای زمان زیادی ایستادن است. کارگران ، معلمان و بقیه افرادی که بیشتر ساعات کاری خود را به ایستادن یا راه رفتن روی یک سطح سفت میگذرانند میتوانند به رباط کف پای خود آسیب بزنند.

عوارض

بی توجهی به خار پاشنه ممکن است به درد مزمن در پاشنه تبدیل شده و مانع انجام فعالیت های روزانه شود. تعویض نحوه راه رفتن برای راحت شدن از درد خار پاشنه میتواند به مشکلات پا ، زانو ، لگن و کمر منجر شود.

تشخیص بیماری

خار پاشنه با سوابق پزشکی و معاینات فیزیکی تشخیص داده میشود.حین تست متخصص طب فیزیکی مناطق حساس پا را معاینه میکند. محل درد میتواند به تعیین دلیل آن کمک کند.

تصویر برداری

معمولا هیچ آزمایشی نیاز نیست. متخصص طب فیزیکی ممکن است که تصویر برداری با اشعه ایکس یا ام آر آی را به شما پیشنهاد کند تا مطمئن شود که مشکل دیگری مثل مو برداشتگی استخوان دلیل درد شما نمیباشد.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  علت و درمان لرزش دست و پا

در بعضی مواقع در تصویر برداری با اشعه ایکس یک استخوان ریز ( خار مانند ) از استخوان پاشنه بیرون زده است . در زمان های گذشته بیشتر مواقع این خار های استخوانی را دلیل درد در پاشنه میدانستند و آن را با عمل جراحی بر میداشتند. ولی خیلی از کسانی که این خار های استخوانی را داشتند در پاشنه ی خود دردی احساس نمیکردند.

درمان

بیشتر کسانی که خار پاشنه دارند با درمان های بدون جراحی همراه با استراحت ، گذاشتن یخ در محل درد و حرکات کششی به حالت اولیه بازمیگردند.

دارو های مرتبط

مسکن هایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن سدیم  ممکن  است که درد و التهاب ناشی از خار پاشنه را کم کنند.

خار پاشنه پا, خار پاشنه چیه, خار پاشنه چگونه درمان میشود, خار پاشنه چیست, درمان فوری خارپاشنه, درمان خارپاشنه با صابون, جراحی خار پاشنه, چسب خار پاشنه, از کجا بفهمیم خار پاشنه داریم, عکس رادیولوژی خار پاشنه, خارپاشنه نی نی سایت, قرص درمان خار پاشنه

کار درمانی

انجام تمرینات کششی و استقامتی و یا استفاده از دستگاه های مخصوص ممکن است که علائم را تسکین دهد. این ها شامل:

فیزیوتراپی: یک فیزیوتراپ میتواند به شما حرکات تمرینی نشان دهد که با آنها رباط کف پا و تاندون آشیل را کش بدهید و عضلات پایینی ساق پا را تقویت کنید. فیزیوتراپ ممکن است به شما آموزش دهد که چطور از چسب ورزشی استفاده کنید تا از کف پای شما محافظت کند.

آتل های شبانه: پزشک یا فیزیوتراپ ممکن است به شما آتل های شبانه ای را پیشنهاد کند که باعث کشش ماهیچه ساق پا و گودی کف پا هنگام خواب میشود. این عمل رباط های کف پا و تاندون آشیل را در طول شب به حالت کشیده نگه میدارد و کشش آنها را افزایش دهد.

کفی: متخصص طب فیزیکی ممکن است که کفی کفش مخصوص شما تجویز کند که به توزیع برابر فشار کف پا بیشتر کمک کند

جراحی و روش های دیگر

اگر درمان های بدون جراحی بعد از چندین ماه مواثر نبودند پزشک ممکن است این روش ها را پیشنهاد کند:

تزریق: تزریق داروهای استروئیدی درون قسمت نرم پا میتواند باعث تسکین موقتی درد شود. تزریق به دفعات توصیه نمیشود چون میتوانند باعث ضعیف شدن رباط کف پا ویا پارگی آن شوند. با استفاده از تصویربرداری فراصوت و تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت (پی ار پی) که از خون خود بیمار تهیه میشود میتوان به ترمیم بافت کمک کرد

شاک ویو: در این روش پرتو های صوتی برای تحریک بهبودی درد پاشنه به سمت آن هدایت میشوند. این فرایند معمولا برای خار پاشنه های مزمن که به درمان های غیر جراحی واکنشی نشان نداده اند استفاده مشود.بعضی تحقیقات نتایج امیدوار کننده ای نشان داده اند اما این فرایند همیشه مواثر نیست.

شاک ویو تراپی

ترمیم باف با امواج فراصوت: در این فرایند از تصویر برادری فرا صوت استفاده میشود تا یک کاوشگر سوزن مانند را به داخل بافت کف پا هدایت کند. با استفاده از انرژی امواج فراصوت سر کاوشگر لرزش های پیاپی را ایجاد میکند که باعث جدا شدن بافت اسیب دیده میشود و در نهایت ان را به بیرون میکشد.

جراحی: افراد کمی به جراحی احتاج پیدا میکنند ، در این جراحی رباط کف پا را از استخوان پاشنه جدا میکنند. معمولا این گزینه را وقتی انجام میدهند که درد بسیار شدید است و درمان های دیگر جواب نداده اند. این عمل میتواند طی یک جراحی باز از یک سوراخ کوچک همراه با بیحسی موضعی انجام شود

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  فیزیوتراپی پا و مچ پا

سبک زندگی و درمان های خانگی

برای کم کردن درد خار پاشه از این روش های خوددرمانی استفاده کنید

حفظ وزن مناسب. داشتن اضافه وزن میتواند فشار اضافی بر رباط های کف پا اعمال کند

انتخاب کفش مناسب. کفش هایی با پاشنه کوتاه یا متوسط با کفی ضخیم که دارای لژ برای کف پا هستند و بالشتک اضافی خریداری کنید. با پای برهنه راه نروید.

کفش های ورزشی فرسوده را استفاده نکنید.کفش های ورزشی قدیمی خود را قبل از اینکه شروع به خرابی کنند تعویض کنید.

ورزش خود را عوض کنید.ورزش های کم فشار مثل شنا و دوچرخه سواری را به جای راه رفتن یا پیاده روی سریع انجام دهید

استفاده از یخ. سه الی چهار بار در روز یک بسته یخ پوشیده با پارچه را به مدت ۱۵ دقیقه روی محل درد قرار دهید . گذاشتن یخ میتواند به کاهش درد و التهاب کمک کند.

کش دادن کف پا.تمرینات ساده خانگی میتواند رباط کف پا تاندون آشیل و ماهیچه ساق پای شما را کش دهد.

آمادگی قبل از ملاقات با پزشک

در حالی که شما با یک پزشک مشورت میکنید او ممکن است شما رو به یک متخصص طب فیزیکی و توان بخشی ارجاع دهد.

کار هایی که میتوانید انجام دهید

بهتره که یک لیست تهیه کنید که شامل موارد زیر باشد

علائم بیماری و زمان شروع آنها

اطلاعات شخصی مهم که شامل تاریخچه پزشکی خود و خانوادتان میشود و فعالیت هایی که انجام میدهید که منجر به ظهور علائم بیماری شما میشود

تمام دارو ها ، ویتامین ها و دیگر مکمل هایی که مصرف میکیند همراه با دوز مصرف

سوال هایی که میخواهید از پزشک خود بپرسید

برای خار پاشنه سوال های پایه ای که باید از پزشک بپرسید شامل موارد زیر است

• چه چیزی باعث بوجود آمدن علائم بیماری من شده؟
  • به جز دلایل احتمالی که شانس بیشتری دارند چه چیزی ممکن است باعت بوجود آمدن علائم بیماری من شود؟
  • چه آزمایشاتی نیاز دارم؟
  • آیا مشکل من موقتی است یا به صورت مزمن است؟
  • بهترین اقدام چیست؟
  • گزینه های اصلی که شما پیشنهاد میکنید چیست؟
  • آیا محدودیت هایی وجود دارد که باید آنها را دنبال کنم؟
  • آیا نیاز به مراجعه به یک متخصص دارم؟
  • آیا بروشور یا موارد پرینت شده ای وجود دارد که من باید داشته باشم؟ شما چه وبسایت هایی را پیشنهاد میکنید؟

در پرسیدن سوال های دیگر نیز تردید نکنید

چیز هایی که باید از پزشک خود انتظار داشته باشید

پزشک به احتمال زیاد سوال هایی نظیر سوال های زیر را از شما میپرسد

• آیا علائم شما در زمان خاصی از روز ظهور پیدا میکنند؟
  • معمولا از چه نوع کفشی استفاده میکنید؟
  • آیا شما دونده هستید یا در ورزشی فعالیت میکنید که شامل دویدن میشود؟
  • آیا شغلی با فعالیت های جسمی سخت انجام میدهید؟
  • آیا قبلا هم در قسمت پا مشکلی داشته اید؟
  • آیا به غیر از پا در قسمت دیگری احساس درد میکنید؟
  • چه مواردی علائم شما را بهتر میکند؟
  • چه مواردی علائم شما را بدتر میکند؟

برای دریافت نوبت اینجا کلیک کنید