خار پاشنه و درمان آن

فیزیوتراپی کمر,فیزیوتراپی برای دیسک کمر,فیزیوتراپی گردن,فیزیوتراپی چیست,فیزیوتراپی به انگلیسی,فیزیوتراپی تاندون انگشت دست,فیزیوتراپی بدون کنکور,فیزیوتراپی دانشگاه تهران,فیزیوتراپی استقلال,فیزیوتراپی acl,فیزیوتراپی cpm,فیزیوتراپی cts,فیزیوتراپی exe,فیزیوتراپی fes,فیزیوتراپی hp,فیزیوتراپی hp چیست,فیزیوتراپی if,ضریب k فیزیوتراپی,فیزیوتراپی pdf,فیزیوتراپی pt,فیزیوتراپی pcl,فیزیوتراپی ppt,فیزیوتراپی rom,فیزیوتراپی rtms,فیزیوتراپی swd,فیزیوتراپی shockwave,فیزیوتراپی tens,فیزیوتراپی tmj,فیزیوتراپی tens چیست,فیزیوتراپی us,2 مرداد روز فیزیوتراپی,دستگاه فیزیوتراپی 2 کاناله,منوال تراپی آپارات,منوال تراپی چیست,منوال تراپی کمر درد,منوال تراپی زانو,منوال تراپیست,منوال تراپی حنجره چیست,منوال تراپی دیسک کمر,درمان دستی دیسک کمر,درمان دستی که ضرب دیده,درمان دستی دنبالچه,درمان دستی,درمان دستی ستون فقرات,درمان دستی که لای در مانده,درمان دستی که لای در مونده,درمان دستی دیسک گردن,درمانهای دستی تکنیکهای مولیگان,درمان دستی فیزیوتراپی,الکتروتراپی چیست,الکتروتراپی در طب سنتی,الکتروتراپی دکتر روازاده,الکتروتراپی در حل جدول,الکتروتراپی, برای دیسک کمر,الکتروتراپی fes,الکتروتراپی pdf,الکتروتراپی گردن,الکتروتراپی برای لاغری,الکتروتراپی لاغری,کتاب الکتروتراپی pdf,کنگره الکتروتراپی 97,کنگره الکتروتراپی 98,مگنت تراپی زانو,مگنت تراپی دیسک کمر,مگنت تراپی دیسک گردن,مگنت تراپی مغز,مگنت تراپی در فیزیوتراپی,مگنت تراپی اصفهان,مگنت تراپی چیست,مگنت تراپي,مگنت تراپي چيست؟,مگنت درمانی چیست,مگنت درمانی دیسک کمر,مگنت درمانی اصفهان,مگنت درمانی زانو,مگنت درمانی کمر,مگنت درمانی دیسک,مگنت درمانی مغز,مگنت درماني,مضرات مگنت درمانی,شاک ویو تراپی در اهواز,شاک ویو تراپی در تبریز,شاک ویو تراپی در تهران,شاک ویو تراپی تهران,شاک ویو تراپی در قم,شاک ویو تراپی مشهد,شاک ویو تراپی چیست,شاک ویو تراپی در مشهد,شاک ویو تراپی اختلال نعوظ,شاك ويو تراپي در تهران,شاک ویو درمانی چیست,شاک ویو درمانی خار پاشنه,شاک ویو درمان خار پاشنه,شاک ویو در درمان خار پاشنه,شاک ویو برای درمان نعوظ,دراي نيدلينگ چيست,درای نیدلینگ صورت,درای نیدلینگ کمر,درای نیدلینگ شانه,درای نیدلینگ فیزیوتراپی,درای نیدلینگ در فیزیوتراپی,درای نیدلینگ گردن,درای نیدلینگ اصفهان,درای نیدلینگ دیسک گردن,سوزن خشک در شیراز,سوزن خشك چيست,سوزن خشك,فواید سوزن خشک در فیزیوتراپی,عوارض سوزن خشک,خرید سوزن خشک,سوزن چرک خشک کن,طب سوزن خشک,سوزن خشک چیست,ورزش درمانی چیست,ورزش درمانی سیاتیک,ورزش درمانی در آب,ورزش درمانی برای دیسک کمر,ورزش درمانی دیسک گردن,ورزش درمانی زانو,ورزش درمانی در شیراز,ورزش درمانی قلب,ورزش درمانی عصب سیاتیک,ورزش درمانی dbc,ورزش درمانی pdf,ورزش درمانی ppt,ورزش درمانی schroth,تمرین درمانی چیست,تمرین درمانی عضله پیریفورمیس,تمرین درمانی پیشرونده,تمرین درمانی زانو,تمرین درمانی فلج ارب,تمرین درمانی سکته مغزی,تمرین درمانی خار پاشنه,تمرین درمانی زانو درد,تمرین درمانی در فیزیوتراپی,exercise تمرین درمانی,تمرین درمانی pdf,لیزر درمانی دیسک کمر,لیزر درمانی چیست,لیزر درمانی پوست,لیزر درمانی زانو,لیزر درمانی هموروئید اهواز,لیزر درمانی دیسک گردن,لیزر درمانی برای دیسک کمر,لیزر درمانی چشم,لیزر درمانی در فیزیوتراپی,لیزر درمانی co2,لیزر درمانی e,لیزر درمانی ktp,لیزر درمانی pdl,لیزر درمانی 7,لیزر تراپی مو,لیزر تراپی چیست,لیزر تراپی دیسک کمر,لیزر تراپی در فیزیوتراپی,لیزر تراپی زانو,لیزر تراپی مو در اصفهان,لیزر تراپی چشم,لیزر تراپی مو هزینه,ليزر تراپي چيست,لیزر تراپی مو,لیزر تراپی چیست,لیزر تراپی دیسک کمر,لیزر تراپی در فیزیوتراپی,لیزر تراپی زانو,لیزر تراپی مو در اصفهان,لیزر تراپی چشم,لیزر تراپی مو هزینه,ليزر تراپي چيست,طب سوزنی در تهران,طب سوزنی برای صورت,طب سوزنی به انگلیسی,طب سوزنی چیست,طب سوزنی برای لاغری,طب سوزنی,برای افزایش قد,طب سوزنی چینی,طب سوزنی گوش,طب سوزنی در مشهد,طب سوزنی asp,طب سوزنی درمان als,طب سوزنی.com,طب سوزنی dry needling,طب سوزنی english,طب سوزنی electroacupuncture,طب سوزنی translation in english,embedding طب سوزنی,google طب سوزنی,طب سوزنی medicine,طب سوزنی moxibustion,طب سوزنی و moxibustion,طب سوزنی needling,طب سوزنی pdf,طب سوزنی ppt,طب سوزنی png,pdf کتاب طب سوزنی,طب سوزنی گوش pdf,آموزش طب سوزنی pdf,کتاب طب سوزنی pdf,دانلود کتاب طب سوزنی pdf,دانلود کتاب اموزش طب سوزنی pdf,طب سوزنی گوش ppt,طب سوزنی rf,طب سوزنی rp,طب سوزنی sham,سوزن طب سوزنی smc,طب سوزنی translation,سوزن طب سوزنی tony,www.طب سوزنی,طب سوزنی 0,طب سوزنی و دیابت نوع 1,طب سوزنی منطقه 10,طب سوزنی منطقه 18,طب سوزنی منطقه 11,طب سوزنی منطقه 14,طب سوزنی منطقه 15,طب سوزنی منطقه 1,طب سوزنی منطقه 15 تهران,طب سوزنی در منطقه 10,طب سوزنی در منطقه 18,طب سوزنی در منطقه 22,طب سوزنی منطقه 22,طب سوزنی در منطقه 2,طب سوزنی منطقه 3,طب سوزنی منطقه 4,طب سوزنی در منطقه 4,کلینیک طب سوزنی منطقه 4,طب سوزنی در منطقه 5,طب سوزنی منطقه 5 تهران,طب سوزنی منطقه 8,مراکز طب سوزنی منطقه 8 تهران,هزینه طب سوزنی سال 97,کلینیک فیزیوتراپی,منوال تراپی,درمانی دستی,الکتروتراپی,مگنت تراپی,مگنت درمانی,شاک ویوتراپی,شاک ویو درمانی,درای نیدلینگ,سوزن خشک,ورزش درمانی,تمرین درمانی,لیزر درمانی,لیزر تراپی,طب سوزنی,درمانی سنتی چینی,دکتر فاطمه ناجی

خار پاشنه، ضایعه‌ای کلسیمی، در زیر پاشنه و به شکل برآمدگی شاخ مانند است. اگر از قسمتی که خار پاشنه درآمده، با اشعه ایکس تصویربرداری شود، می‌بینیم که حدوداً ۱٫۲۵ سانتی‌متر به جلو آمده است. این عارضه بدون تصویربرداری و مشخص شدن نوع آن‌هم بانام «سندروم خار پاشنه» شناخته می‌شود.

بااینکه اغلب، این عارضه دردی ایجاد نمی‌کند، ممکن است گاهی باعث درد پاشنه شود. درد اغلب به دلیل تماس زائده‌ی استخوانی و بافت فاشیا ی کف پاست. بافت فاشیا بافتی ارتباط‌دهنده است که از انگشتان پا تا پاشنه کشیده شده است که در طول کف پا وجود دارد و استخوان پاشنه را به زیر پنجه پا متصل می‌کند.

درمان خار پاشنه‌ یا مشکلات شبیه به آن شامل فعالیت، پابند مخصوص، داروهای ضدالتهاب و تزریق کورتیزون می‌شود. اگر با این روش‌ها درمان نشود، جراحی نیاز است.

علل ایجادکننده خار پاشنه

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که کلسیم، در زیر استخوان پاشنه تجمع کند و البته این موضوع در طی چندین ماه اتفاق می‌افتد.

علل شایع ایجادکننده‌ی خار پاشنه:

1. ایجاد فشار بر ماهیچه‌ها و رباط‌های پا،
  2. کشیدگی پلانتار فاشیا (فاشیا کف پا)
  3. پارگی مکرر غشایی که استخوان پاشنه را می‌پوشاند

این عارضه بیشتر برای ورزشکارانی اتفاق می‌افتد که پریدن و دویدن زیادی در فعالیتشان وجود دارد.

عواملی که احتمال بروز خار پاشنه را افزایش می‌دهد

• شیوه راه رفتن غیرطبیعی که باعث می‌شود فشار بیشتری بر استخوان پاشنه، رباط‌ها و اعصاب نزدیک به پاشنه وارد شود
  • آرام دویدن یا دویدن معمولی، به‌خصوص بر روی سطوح سفت
  • اضافه‌وزن و چاقی

عواملی که احتمال بروز التهاب فاشیا کف پا (پلانتار فاشئیت) را افزایش می‌دهد:

• افزایش سن که باعث کاهش انعطاف و نازک شدن فاشیا کف پا و لایه چربی محافظ پاشنه می‌شود.
  • ایستادن در بیشتر ساعات یک روز
  • فعالیت‌های بدنی پیوسته و مکرر
  • داشتن کف پای صاف یا زیاد بودن قوس کف پا

علائم خار پاشنه

خار پاشنه معمولاً هیچ علامتی ندارد؛ اما می‌توان گفت که اگر در محل خار پاشنه التهاب فاشیا رخ دهد، درد مزمن یا متناوب و غیردائمی را به‌خصوص هنگام راه رفتن، دویدن آرام و یا دویدن معمولی ایجاد می‌کند. به‌طورکلی، خار پاشنه به‌تنهایی، دردی ایجاد نمی‌کند اما زمانی که باعث آسیب به بافت نرم کف پا شود درد ایجاد می‌شود.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  نوار عصب و عضله در اهواز

بسیاری از افراد درد حاصل از خار پاشنه و پلانتار فاشئیت را مانند چاقو یا سنجاقی توصیف می‌کنند که وقتی صبح از خواب بیدار می‌شوند و می‌ایستند، به کف پایشان فرو می‌رود و دردی دارد که بعد از مدتی به دردی خسته‌کننده تبدیل می‌شود. افراد، معمولاً در مورد درد سوزش مانند و تیزی که موقع ایستادن بعد از نشستن طولانی ایجاد می‌شود، شکایت می‌کنند.

درمان بدون جراحی

به ترتیب شدت التهاب و بزرگی این زائده درمان‌ها از انجام ورزش‌هایی خاص شروع‌شده، استفاده از کفی‌های مناسب، داروهای ضدالتهاب، تزریق استروئید در کف پا زیر دیدمستقیم است. این درمان‌ها نگه‌دارنده هستند و حائز اهمیت است که بدانید تنها با سرکوب و از بین بردن التهاب فاشیا کف پا و قطع ارتباط تماسی زائده‌ی استخوانی و این بافت فیبروزی تنها باعث می‌شود تا این التهاب مجدداً ایجاد نشود.

ممکن است که درد ناشی از خار پاشنه و التهاب تاندون زیر پا، با استراحت بهتر نشود. اگر از خواب بیدار شوید و راه بروید، به خاطر بلندتر شدن ناگهانی تاندون زیر پا که کشیده می‌شود و باعث کشش پاشنه هم می‌شود، احتمالاً احساس درد بیشتری بکنید. اغلب هر چه بیشتر راه بروید، درد کاهش می‌یابد؛ اما ممکن است که بعد از استراحتی طولانی‌مدت یا راه رفتن زیاد، دوباره درد به سراغتان بیاید.

اگر درد پاشنه‌تان بیش از یک ماه طول کشید، با پزشکی مشورت کنید. احتمالاً پزشک درمان‌های زیر را پیشنهاد دهد:

• فعالیت‌های کششی
  • تعویض کفش
  • استفاده از کفش یا وسایل محافظتی ارتوپدی
  • فیزیوتراپی
  • پابند طبی مخصوص شب

شاید بتوان درد پاشنه را با داروهای قوی مانند استامینوفن (تیلنول)، ایبوپروفن (ادویل) یا ناپروکسن درمان کرد. در بسیاری از موارد، با وسیله‌ی ارتوپدی مناسبی می‌توان علت درد پاشنه و قوس پا، مانند عدم توازن جسمی، درمان کرد. در برخی موارد هم تزریق کورتیکواستروئید زیر دیدمستقیم دستگاه سونوگرافی باعث از بین رفتن التهاب آن ناحیه می‌شود.

این مقاله هم می تواند برای شما جالب باشد  فیزیوتراپی متاتارسالژی یا درد کف پا و زیر پنجه پا

جراحی

بیش از ۹۰ درصد افراد، بدون جراحی درمان می‌شوند. اگر نتوان با روش‌های ذکرشده در طی ۹ تا ۱۲ ماه خار پاشنه را درمان کرد، برای کاهش درد و بازیابی توانایی، جراحی نیاز است.

روش‌های جراحی شامل موارد زیر می‌شوند:

• آزاد کردن پلانتار فاشیا (فاشیا کف پا)
  • جدا کردن خار پاشنه

آزمایش و معایناتی قبل از جراحی لازم است تا افراد واجد شرایط و مطلوب را شناسایی کنند و همچنین مراقب‌های پس از جراحی، مانند استراحت، یخ، بستن، بالا نگه‌داشتن پا و زمان مناسب انداختن وزن بر روی پای جراحی‌شده هم مهم است و باید موردتوجه قرار گیرد. در برخی موارد، لازم است که بیمار پس از جراحی، از بانداژ، پابند طبی، چوب زیر بغل، کفش طبی و انواع عصاها استفاده کند.

مشکلات احتمالی پس از جراحی شامل:

1. درد عصب، درد پاشنه‌ی گاه‌وبیگاه،
  2. بی‌حسی دائمی آن ناحیه،
  3. عفونت
  4. باقی ماندن جای زخم می‌شود.

بعلاوه، با آزاد شدن پلانتار فاشیا، خطر از بین رفتن استقامت، گرفتگی پا، شکستگی ناشی از فشار و ورم زانو افزایش می‌یابد.

پیشگیری

با استفاده از کفشی که مناسب و اندازه پایتان است که کفی ضربه‌گیر و ساق محکم و تکیه‌گاه پاشنه مناسب دارد، انتخاب کفش مناسب هر ورزش، گرم کردن و حرکات کششی قبل از فعالیت بدنی و حفظ سرعت خود در هنگام فعالیت، می‌توان از ایجاد این عارضه پیشگیری کرد.

از کفش‌هایی که کفی و پاشنه‌اش ساییده شده و کوچک‌شده، استفاده نکنید. اگر اضافه‌وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند در پیشگیری از ایجاد خار پاشنه کمک کند.